Tuesday, August 3, 2010

MSS Kedah boleh berbangga


SKUAD MSS Kedah sudah bersedia menghadapi MUPC 2010 yang bermula hari ini di Manchester.


MANCHESTER – Pasukan MSS Kedah seharusnya berasa bangga kerana berada dalam kelompok 20 pasukan terbaik di dunia yang berjaya menempah slot ke pusingan akhir kejohanan bola sepak Piala Premier Manchester United (MUPC) 2010.

MSS Kedah layak ke pusingan akhir selepas muncul juara pering- kat kelayakan Asia Tenggara yang berlangsung di Pulau Pinang pada 7 hingga 10 Jun lalu.

Pada perlawanan akhir peringkat kelayakan, skuad dari utara tanah air itu menewaskan wakil Indonesia, Villa 2000 5-4 menerusi penentuan sepakan penalti selepas kedudukan terikat tanpa jari- ngan sehingga tamat perlawanan masa tambahan.

Kemenangan tersebut sungguh bermakna kerana ia telah membuka ruang kepada pemain-pemain muda negara itu menjejak kaki ke bumi Manchester untuk berada tenaga dengan 19 lagi pasu- kan lain yang telah berjaya menempah slot ke pusingan akhir kejohanan kali ini.

“Kejayaan layak ke pusingan akhir sudah boleh dianggap kemena- ngan besar kepada pemain-pemain muda ini.

“Ini adalah peluang terbaik buat mereka untuk menimba pengala- man serta mempelajari sesuatu yang baru dalam bola sepak bagi membantu meningkatkan tahap kemahiran mereka,” kata ketua jurulatih MSS Kedah, Barkis Ismail ketika ditemui selepas sesi latihan mereka di pusat latihan Withenshawe Pavillion semalam.

Menurutnya, pemain tidak perlu berasa rendah diri kerana mereka adalah antara 20 pasukan terbaik di dunia pada kejohanan ini.

“Ini merupakan peluang terbaik buat mereka menimba pengalaman serta mempelajari sesuatu yang baru dalam bola sepak dari- pada kelompok pemain antarabangsa yang lain.

“Ini adalah misi utama kami, namun akan tetap berusaha untuk meraih kejayaan. Pemain-pemain muda ini perlukan pendedahan di peringkat antarabangsa kerana ia akan membantu membentuk keyakinan diri mereka.

“Saya berpendapat bahawa mereka ini adalah generasi baru yang akan menentukan hala tuju bola sepak Malaysia dan oleh itu, pendedahan pada kejohanan antarabangsa seperti ini sangat diperlu- kan,” kata Barkis yang juga Penolong Kanan Ko-Korikulum di Sekolah Menengah (SM) Tunku Anum Tunku Abd. Rahman, Jitra, Kedah.

Ditanya dari segi kemahiran, Barkis mememberitahu: “Saya tidak nampak perbezaan. Kemahiran tidak jauh berbeza, cuma kita perlu akui perbezaan paling ketara ialah dari segi fizikal.”

Namun katanya, mereka ada cara tersendiri untuk mengatasi masalah fizikal dan ia tidak boleh di- jadikan halangan.

“Bola sepak adalah strategi dan jika pemain mengikut perancangan, segala-galanya akan menjadi mudah. Apa yang penging ialah kami perlu yakin dengan diri sendiri dan mempunyai semangat untuk bersaing,” katanya yang telah mendidik pasukan ini sejak empat tahun lalu.

Keserasian sudah pasti tidak timbul dalam skuad MSS Kedah ini kerana mereka sudah bersama sejak dua tahun lalu.

Skuad yang terdiri daripada pemain bawah 15 tahun ini, sudah tahu dengan tanggungjawab masing-masing dan atas kesedaran itu, mereka berazam untuk menampilkan yang terbaik.

“Kami akan turun dengan aksi terbaik dalam usaha mengharumkan nama negara,” kata kapten, Mohd. Fahmi Zakaria yang juga perancang dalam pasukan.

Mohd. Fahmi yang tampil cemerlang pada pusingan kelayakan Jun lalu, berharap untuk mengula- ngi prestasi tersebut pada pusingan akhir ini dalam misinya membawa MSS Kedah mara lebih jauh.

Atas kertas, peluang melangkah ke pusingan kedua adalah cerah berdasarkan pengalaman serta pendedahan yang mereka peroleh sejak tahun 2006.

Pada tahun 2006, skuad ini turut berjaya layak ke pusingan akhir Piala Danone di Lyon, Perancis selain kejohanan Piala Cuppy di Croatia pada tahun 2007.

Pengalaman itu dilihat boleh membantu anak-anak didik Barkis ini untuk melakukan kejutan meskipun mereka belum tahu siapa yang akan menjadi lawan mereka pada perlawanan pembukaan esok.

Lawan mereka hanya akan diketahui selepas majlis undian lewat malam ini (semalam).

Skuad MSS Kedah terdiri dari- pada 16 pemain dan empat orang pegawai.

Sebahagian besar daripada pemainnya adalah dari SM Tunku Anum Tunku Abd. Rahman, Jitra iaitu 13 orang.

Manakala tiga lagi dengan setiap seorang dari SM Tanjung Putri, Alor Setar; SMK Gulau, Sik dan SMK Khir Johari, Sungai Petani.

Turut beraksi pada pusingan akhir MUPC 2010 ini termasuk tuan rumah, Manchester United serta wakil benua yang lain – Asia, Afrika Selatan, Amerika Latin dan juga Asia Pasifik.

No comments:

Post a Comment