Friday, October 22, 2010

Hari penentuan ke final buat Kelantan, Kedah


BARISAN pemain Kelantan giat menjalani latihan menjelang aksi separuh akhir kedua Piala Malaysia di Stadium Sultan Muhammed IV, Kota Bharu malam ini.


MALAM ini akan menjadi hari penentuan buat Kelantan dan Kedah yang akan membuat perhitungan pada aksi separuh akhir kedua Piala Malaysia di Stadium Sultan Muhammed IV, Kota Bharu.

Apa yang pasti, Kelantan ada dua misi penting untuk dilaksa- nakan pada perlawanan ini.

Pertama, mereka berazam mengulangi sejarah layak ke perlawanan akhir buat kali kedua berturut -turut dan keduanya untuk membenam Kedah di laman sendiri bagi rekod cemerlang sang Kenari di Stadium Sultan Muhammed IV.

Kedah pernah menewaskan The Red War- riors dalam perlawanan Liga Super 19 Januari lalu dengan jaringan 1-0.

Kekecewaan tewas di tangan gergasi utara itu masih kemas terlekat pada memori para penyokong yang mahu anak-anak buah B. Sa- thianathan membuktikan mereka adalah jaguh sebenar Pantai Timur.

Turun tanpa dua tonggak penting, Azizi Mat Rose dan S. Subramaniam, kem Kelan- tan agak resah, namun kehadiran semula penggempur kebangsaan, Norshahrul Idlan Talaha mungkin mengembalikan keyakinan mereka untuk memburu kemenangan.

Perlawanan di Alor Setar tempoh hari memperlihatkan jentera serangan Kelantan kurang menyengat melalui gandingan Hairu- din Omar dan Akmal Rizal Rakhli selain tiga pertukaran dalam tempoh 15 minit pertama yang telah merencatkan rentak permainan mereka.

Perlawanan fasa kedua peringkat kumpu- lan dan suku akhir adalah ‘benchmark’ kepada Kelantan melalui gandingan Norshahrul dan Akmal Rizal yang menerajui jentera se- rangan Kelantan sehingga berjaya mengha- silkan 13 gol dalam lima perlawanan.

Daripada jumlah tersebut, 11 gol telah di- ledakkan di Kota Bharu dan statistik tersebut seharusnya mengundang resah kepada pemi- nat-peminat setia Kedah terutama buat pengendalinya, Ahmad Yusof.

Selepas seminggu kejayaan membenam dan ‘menghanyutkan’ nama Selangor dari senarai pasukan bertanding dalam Piala Malaysia, penyokong mahu stadium keramat mereka sekali lagi menjadi saksi lakaran kemenangan terus berpihak kepada Kelantan.

Malam ini sekali lagi ‘tentera-tentera merah’ akan membanjiri stadium dan mereka nyata enggan pulang hampa ketika persiapan menuju ke Shah Alam kini sudah pun bermula.

Bagi Sathia, beliau enggan mendabik dada dan lebih selesa sekiranya Kelantan hanya diletakkan selaku underdog, namun tetap op- timis pasukannya itu akan sekali lagi melangkah ke perlawanan akhir 30 Oktober ini.

“Kedah bukan satu pasukan yang mudah buat kita, mereka ada lima pemain kebang- saan dan mereka juga mendapat kembali khidmat dua pemain utama yang digantung sebelum ini. Situasi itu sedikit merisaukan saya.

“Saya percaya pemain-pemain kita sudah siap. Selepas melangkah sampai ke peringkat ini, saya tidak rasa pemain akan memberi laluan mudah kepada Kedah. Peminat setia Kelantan akan sekali lagi menjadi saksi bahawa pasukan mereka berhak ke pentas akhir,” katanya.

Tambahnya, beliau menjangkakan suatu perlawanan sengit akan berlangsung malam ini dan berharap para pemainnya memberikan fokus serta mempamerkan tahap disiplin yang tinggi bagi menjamin keja- yaan.

Jelasnya, percaya pada diri sendiri dan tidak terlalu yakin adalah kekuatan yang mampu menyumbang kejayaan dan melangkah ke perlawanan akhir selepas menewaskan Kedah adalah sesuatu yang sangat manis untuk di kecapi.

“Sebelum ini ramai juga yang tidak yakin kita mampu menewaskan Selangor tetapi pemain telah membuktikan Selangor bukan- lah sebuah pasukan yang boleh menang selalu dan saya mahu pemain melakukan- nya sekali lagi malam esok (malam ini),” ujarnya.

KOSMO 23 Oktober 2010

No comments:

Post a Comment