Friday, October 16, 2009

Sapa nak ganti Azraai Khor???

Kini Mohd Azraai Khor Abdullah sah meninggalkan pasukan Kedah dan khabarnya sedang menuju ke Kelana Jaya untuk membimbing pasukan Harimau Muda yang bakal beraksi dalam Liga Super pada musim 2010. Persoalannya kini ialah siapakan nanti yang bakal mengisi kerusi panas tersebut untuk membimbing sang Kenari dalam kempen Liga Super 2010?

Berdasarkan kepada rekod, terdapat 5 jurulatih yang memiliki Lesen Kejurulatihan A Persatuan Bolasepak Malaysia. Mereka ialah Hj Ahmad Shafie, Mosthakeen Omar, Azman Yusoff, P.Ganasamoorthy dan Fisol Razak. Dari senarai 5 jurulatih tersebut, hanya P.Ganasamoorthy yang belum pernah membimbing pasukan utama negeri manakala 4 yang lain pernah menjadi jurulatih Hijau Kuning.

Hj Ahmad Shafie mengemudi Kedah ke 3 perlawanan akhir Piala Malaysia (1987-1989) dan memenangi pingat emas bersama pasukan kebangsaan di Sukan SEA 1989. Mosthakeen Omar melatih sang Kenari pada tahun 1995-1997 dan berjaya memenangi Piala FA selain pernah menjadi penolong jurulatih skuad Olimpik negara. Fisol Razak menjadi jurulatih Kedah pada 1998. Azman Yusoff pula satu-satunya jurulatih yang berjaya di peringkat antarabangsa dengan membimbing kelab DPMMFC Brunei menjuarai Liga Brunei (2003), naib juara Liga Vietnam bersama kelab Dong Tham FC (2004) sebelum menjadi jurulatih kelab Proton (2004), TNB Kelantan (2005-2006) dan memenangi pingat perak di Sukan Universiti ASEAN 2008.

Apakah ada di antara mereka ini yang bakal dipertanggungjawabkan untuk membimbing skuad Kenari atau apakah mungkin jurulatih dari luar Kedah atau luar negara diberi kepercayaan untuk mengembalikan reputasi yang tercalar?

No comments:

Post a Comment