Saturday, April 4, 2009

"Padi" kene gomoi rusa


Aku telah merencanakan utk menyaksikan pertembungan Kedah VS Kelantan di stadium darulaman mlm nie..tapi atas sebab2 yg xdpt dielakan maka terpaksa la aku mengikuti siaran secara langsung dr KedahFM.

Sebenarnya aku dlm perjalanan dr Sintuk ke Sungai Petani dan aku melalui Bandar Alor Setar lebih kurang pukul 7.00pm...keadaan cuaca pada masa tue hujan yg boleh dikatakan lebat..oleh itu aku dah boleh agak padang kat stadium sure basah..dalam palaotak aku dok pikir kata perlawanan pada mlm nie di "Darulaman"x menjanjikan perlawan yg menarik atas sebab padang basah dan licin..

2 hari sebelum berlangsungnya perlawanan Kedah VS Kelantan aku ada sembang2 dengan kawan aku yg mmg kaki bola...asal kami dua jumpa ja musti sembang psl bole..kalau bukan team Kedah musti team luar..apatahlagi kali EPL..dia nie "org" MU...aku Liverpool..aku ada kata pada dia yg aku nk p stadium nk tgk"hebat" sangatkah team Kelantan tahun nie.....bukan apa sejak depa jadi antara pasukan terhebat Liga Premier tahun lepas dan tahun nie yg dibarisi org ramai pemain yg berpengalaman seperti indra dn khalid jamlus... xpenah aku aku tgk team depa nie beraksi live...

Dalam analisa aku tentang kekalahan Kedah ditangan "Wira Merah"pd mlm nie....masih lagi berkisar tentang kelemahan dan ketumpulan penyudah dikalangan penyerang Kedah...mlm nie Azrai letak Faizal abu bakar n Farizal Rozali sbg penyerang kembar dan khairil diposis asalnya iaitu sayap kiri dan badrol di sblh kanan...

Mlm nie dr awal tiupan wisel permulaan..Kedah mmg diakui byk melakukan serangan2 keatas kubu Kelantan yg diterajui gol keeper pengalaman dan tertua di dlm Liga Msia iaitu Halim Napi..namun begitu Kedah hanya berjaya mendapatkan gol 'sagu hati' di akhir2 babak separuh masa pertama..setelah Daud Su pertahanan Kelantan menjatuhkan Shahrul Nizam didlm kotak penalti...bayangkan punya la banyak serangan tup2 just dpt gol melalui penalti ja..tumpul bebenor..

Sepanjang separuh masa pertama aku dpt dengar yg "Pak Long" agak teruk juga dilenyek dgn pemain2 Kelantan oleh kerana dia amat bekerja keras memastikan ruang tengah padang dpt dimonopli oleh pasukan Kedah..

Akibat dr kesan "lenyekan" yg dikenakan oleh geng "Gomo" keatas "Pak Long"....mula la terbit sikit2 penguasaan ruang tengah oleh para pejuang "Gomo" di akhir separuh masa pertama.. namun begitu maybe Azrai belum nmpk apa yg berlaku itu akan memaksa pejuang Kedah beraksi "Lesu" pada separuh masa kedua..

Kalau xsilap aku...selepas 15 minit pertama separuh masa kedua Peter Buttler telah memasukan Che Hishammudin "ayam katik terbilang" pasukan "Gomo" untuk memantopkan lagi bahagian tengah Kelantan yg sekaligus menyaksikan Kelantan mendapat 2 gol dan seterusnya memenangi perlawan pd mlm nie...

Selepas kena 2 gol baru la "keta kebai" Kedah masuk menggantikan "Pak Long"..namun begitu sudah terlambat..motivasi pejuang Kedah mula merosot selepas 2 gol dr kelantan..
Lesu sekali persembahan dibabak separuh masa kedua oleh pejuang Kedah...Lesu dan layu bak daun padi ditimpa hujan "merah" di darulaman...

Namun begitu semangat aku utk terus menyokong pasukan Hijau Kuning masih membara...lupakan kekalahan mlm nie secepat yg mungkin.kembalikan motivasi diri yg jitu..Argentina pon kena 6-1 dgn Bolivia...MU pon kena 4-1 dgn Liverpool..biasa la suma tue...roda kehidupan..

Perjalanan Liga Super masih panjang....usah risau....utk menjadi pasukan hebat mestilah melalui banyak ujian....sebelum layak digelar "terhebat"....anggaplah kekalahn ini sebagai ubat...renungkan kata2 Fadzilah Kamsah.."Ubat utk org tua mesti la pahit...Ubat utk budak2 semuanya manis.."..pasukan kita bukan budak2 lagi...selangkah lagi ja utk menggegarkan Asia Tenggara utk menjadi antara kelab terbaik Asia Tenggara....

No comments:

Post a Comment