Sunday, April 11, 2010

Tewas namun Kedah perlu diawasi


BIARPUN kecundang di tangan Negeri Sembilan pada final Piala FA 2010 di Stadium Nasional, Bukit Jalil kelmarin, Kedah telah membuktikan mereka tetap sebuah pasukan yang perlu diberi perhatian dalam saingan liga musim ini.

Setelah gagal melakar sebarang kejayaan sepanjang saingan musim lalu, skuad bimbi- ngan Ahmad Yusof itu dilihat berada pada landasan terbaik untuk kembali bangkit, sekali gus mengulangi pencapaian yang pernah dicipta sebelum ini.

Kedah adalah satu-satunya pasukan dalam saingan Liga Malaysia yang berjaya me- raih kejuaraan treble iaitu Liga Super, Piala FA serta Piala Malaysia bagi dua tahun berturut-turut pada 2007 dan 2008.

Ahmad yang baru pertama kali membim- bing pasukan dalam pentas final sepanjang kariernya selaku jurulatih berkata, prestasi yang dipamerkan oleh anak-anak buahnya yang rata-rata dibarisi pemain muda seha- rusnya diberikan pujian.

"Pemain-pemain telah mempamerkan prestasi yang konsisten setakat ini dan disebabkan itu kami berjaya layak ke final Piala FA musim ini.

"Jika tidak kerana semangat serta kesung- guhan daripada semua pemain terutamanya pemain muda, saya tidak rasa kami akan berada di sini (final Piala FA) hari ini (kelmarin).

"Seandainya ada pihak yang masih meragui kemampuan kami, ini merupakan suatu petanda kebangkitan kami dan kami bakal tampil dengan persembahan lebih mantap untuk mengharungi saingan liga sepanjang musim ini," jelas Ahmad.

Mengulas mengenai final Piala FA tersebut, Ahmad ternyata tidak dapat menyimpan rasa kecewanya setelah Kedah tewas di tangan Negeri Sembilan, namun menganggap ia adalah suatu perlawanan yang cukup menarik yang dipamerkan oleh kedua-dua pasukan.

"Tidak dapat dinafikan memang saya sedikit kecewa dengan kekalahan ini ditambah pula kami tewas menerusi penentuan sepa- kan penalti.

"Jika dilihat kami lebih banyak menguasai permainan pada babak pertama perlawanan sehingga berjaya memperoleh gol pendahu- luan tetapi Negeri Sembilan berjaya bangkit untuk menyamakan kedudukan.

"Sebaik babak kedua bersambung, kedua- dua pasukan saling berbalas serangan, namun masih gagal memecahkan kebuntuan sehingga diheret ke masa tambahan dan akhirnya penentuan sepakan penalti lebih memihak kepada Negeri Sembilan," katanya.

Pada perlawanan tersebut, pemain Kedah, Badrol Bakhtiar terlebih dahulu membuka tirai jaringan pada minit ke-27 sebelum Mohd. Shaffik Rahman menyamakan kedu- dukan buat Negeri Sembilan minit ke-39 dan memaksa perlawanan ditentukan menerusi sepakan penalti selepas keputusan terikat 1-1 sehingga tamat masa tambahan.

Penjaga gol Negeri Sembilan, Sani Anuar Kamsani muncul wira apabila berjaya menggagalkan sepakan terakhir pemain Kedah, Mohd. Sabre Mat Abu untuk membolehkan pasukannya bergelar juara dengan keputu- san 5-4.

Kedah dijadual berdepan Kuala Lumpur dalam saingan Liga Super pada 17 April ini di Stadium Bola Sepak Kuala Lumpur, Cheras. KOSMO! 12 April 2010

No comments:

Post a Comment